Fascial Manipulation

“ De  fleste opnår smertereduktion og funktionsfremgang meget hurtigt.”

Facial Manipulation også forkortet FM, bygger på en grundig undersøgelse af hele kroppen med fokus på tidligere og nuværende skader og deres indbyrdes samspil, samt viscerale strukturers  indflydelse på bindevævshinders evne til frit at bevæge sig

Hvad er Fascial Manipulation ?

Fascial Manipulation am Stecco (FM) er en italiensk udviklet undersøgelses og behandlingsmetode. Den henvender sig specielt til patienter, der har haft symptomer i længere tid udover den akutte fase, i mange dele af kroppen samtidigt, symptomer der kommer igen og igen, og symptomer med et ukarakteristisk mønster.

FM tager udgangspunkt i analyse og behandling af den dybe fascie. Fascien er en ubrudt hinde, der smyger sig gennem hele kroppen under huden og mellem musklerne og organerne. Fascien indeholder store mængder nervetråde og er en vigtig del af kroppens opbygning ved at kæde det hele sammen. Vi kan via denne viden også forklare og behandle for følger af skader f.eks en forstuvet ankel, der lang tid efter er årsag til en dårlig skulder eller mavesmerter, eller en urinvejsinfektion, der senere er med i udvikling af hælsmerter.

Din gevinst ved behandlingen

Da FM bygger på en grundig undersøgelse af hele kroppen, med fokus på tidligere og nuværende skader og deres indbyrdes samspil, samt viscerale strukturers  indflydelse på bindevævshinders evne til frit at bevæge sig, vil rigtig mange oplever meget stor positiv effekt ved behandling.

Vi anbefaler det som første valg til patienter med WAD,  lænde-, ryg- og nakkesmerter, ikke traumatisk  opståede smertestilstande i kroppen, autoimmune lidelser og nedsat lymfefunktion. Tilstande, hvor de indre organer påvirker muskelskelettet via referret smerter, eller arvæv fra operationer kan med stor effekt behandles med denne metode.

Fascial Manipulation

Sådan foregår behandlingen

Behandlingen foregår ved, at man med hænderne inducerer bevægelighed i bindevævet i særlige områder /punkter indtil vævet kan bevæge sig frit. Mange af punkterne er kendte fra kinesisk medicin, som historisk indgår i udviklingen af dette behandlings koncept. Der opstår efterfølgende en grad af ømhed, som også er med til at stimulere kroppens evne til heling. De fleste, der modtager denne behandling oplever en grad af lokal ubehag under behandlingen, men for langt de fleste overskygger den store effekt bivirkningerne og de  fleste opnår smertereduktion og funktionsfremgang meget hurtigt.
Der forskes en del i denne behandlingsmetode i udlandet og meget lovende evidens er fremkommet.
Læs evt. mere på www.stecco.com

På klinikken er Grethe Jensen færdig uddannet og bestået eksamen, Søren Mandrup har taget 1 del og Brendan Dalay  1 og 2. del.

Udbytte for dig med facial manipulation

Kontakt og gerne hvis du er det mindste i tvivl

Alle hverdage mellem 08.00 – 12.00